כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים – תסמינים, גורמים, אבחון, טיפול ודרכי התמודדות

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים | מרכז נייס לכירורקטיקה

**המידע הכתוב בעמוד זה איננו מחליף עצה רפואית של רופא מוסמך ואין לפעול על פי הכתוב ללא התייעצות עם רופא מומחה בתחום**

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים

כאבי גב תחתון שמקרינים לרגליים עלולים להיות חוויה לא נעימה בלשון המעטה, אחת כזאת שמוגדרת כמסובכת ועלולה להשפיע על הפעילויות היומיומיות שלנו. הקרנה לרגליים יכולה להתרחש ממגוון סיבות, לכן חשוב להבין את הגורמים וכיצד להתמודד עם המצב בצורה הטובה ביותר. 

כאבי גב תחתון המקרינים לרגליים הם בעיה נפוצה אשר עלולה להשפיע על איכות החיים והיכולת הפיזית שלנו. כאשר הכאב מהגב עובר לרגליים, השפעותיו יכולות להיות רבות ולהשפיע על פעילויות יומיומיות פשוטות. במאמר זה נתמקד בכאבי הגב התחתון והקרנה לרגליים, נחשוף את הסיבות להופעתם, ונספק דרכי התמודדות וטיפים להקלה על המצב.

מה גורם לכאב הגב שמקרין לרגל?

ישנן כמה וכמה בעיות אשר גורמות לכאבי גב תחתון שמקרינות לרגליים. החל מפגיעה או פריצת דיסק באזור התחתון של הגב, אשר עשויה לגרום לכאב תחושתי המקרין לרגל, דלקת שרירים באזור הגב התחתון שיכולה לגרום לכאבים המקרינים לרגליים או לחץ המגיע מהעצב הסיאטי. תופעה שבה הכאב נגרם מהעצב הסיאטי, נקראת "סיאטיקה".

מהי סיאטיקה, מהם התסמינים וכיצד היא שונה ממצבים אחרים?

כאב גב תחתון עם הקרנה לרגל נובע בעיקר בעקבות סיאטיקה. זו אחת מהסיבות הנפוצות ביותר לכאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים. הסיאטיקה מתרחשת כשיש לחץ על עצב הסיאטי, הקרוי בעברית עצב השת – מדובר בעצב הרחב והארוך ביותר בגופנו. הוא מתחיל בחלק התחתון של עמוד השדרה ועובר דרך העכוז והרגליים עד לכפות הרגליים. הוא מתחלק לעצב הטיביאל ועצב הפרוניאל, אשר כל אחד מהם אחראי לחלקים שונים ברגל.

תסמיני סיאטיקה

כאשר יש כאב גב תחתון מקרין לרגל ימין, הוא עלול להיות חד, שורף או כואב והוא יכול להחמיר בתנועות מסוימות, כגון קיפול הברך או תנועתיות באזור הישבן. הכאב של סיאטיקה מתחיל בדרך כלל בגב התחתון, באזור הישבן, ומתפשט מטה לאורך הרגל, לעתים קרובות עד כף הרגל. הכאב יכול להיות ממוקד בנקודה אחת או שהוא יכול להתפשט באופן אחיד לאורך הרגל. תסמינים נוספים של סיאטיקה עלולים לכלול:

  1. חולשה או שיתוק של שרירי הרגל.
  2. עקצוצים או נימול ברגל.
  3. אובדן תחושה ברגל.

כיצד ניתן להבדיל בין כאב סיאטיקה לכאבים אחרים?

כאב גב תחתון מקרין לרגל שמאל שונה מכאבים אחרים עקב מספר גורמים:

  1. מיקום הכאב: כאב סיאטיקה מתחיל בגב התחתון ומתפשט מטה לאורך הרגל בעוד כאב ממקור אחר עשוי להתחיל באזור אחר בגוף, כמו הברך או העקב.
  2. אופי הכאב: כאב סיאטיקה הוא בדרך כלל חד, שורף, או כואב, בעוד כאב ממקור אחר עשוי להיות עמום יותר.
  3. החמרה של הכאב: כאב סיאטיקה עשוי להחמיר בתנועות מסוימות, כגון קיפול הברך או הישבן, בעוד כאב ממקור אחר עשוי שלא להחמיר בתנועות מסוימות.
מה זה סיאטיקה | מרכז נייס לכירורקטיקה
מה זה סיאטיקה | מרכז נייס לכירורקטיקה

הגורמים לסיאטיקה

הגורם השכיח ביותר לסיאטיקה וללחץ על עצב השת הוא פריצת דיסק (צניחת דיסק בין חולייתי). פריצת דיסק היא מצב שבו חלק מהדיסק הבין חולייתי, שהוא סחוס הממוקם בין החוליות, בולט החוצה. הלחץ של הדיסק הבולט על שורש העצב עלול לגרום לסיאטיקה. בנוסף, ישנם גם גורמים אחרים לסיאטיקה הנובעים למשל מדלקת בשורש עצב אשר עלולה לגרום לכאב, חולשה, או תחושת נימול. כמו כן, גידולים בחוט השדרה או בעמוד השדרה עלולים לגרום לכאב כזה או אחר.

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים - טיפול תרופתי

אופי הטיפול בכאב גב תחתון מקרין לרגל ימין או שמאל תלוי בחומרת המצב. במקרים קלים, טיפול שמרני עשוי להיות מספיק כדי להקל על הכאב והוא כולל מנוחה אשר יכולה לעזור להפחית את הלחץ על העצב הסיאטי. בנוסף, יש מגוון תרופות שעשויות לסייע לכם במצב בו כאב מקרין לרגל כמו נטילת תרופות נגד דלקת מקבוצת NSAIDs. אגב, לאחרונה, על רקע עדויות על סיכונים בתרופות מקבוצה זו, אינן ניתנות בקלות לאנשים מעל גיל 65. 

משככי כאבים עבור כאב גב מקרין לרגליים: אם הכאב הוא עצבי ניתן לעבור טיפול על ידי תכשירים כמו פרגבלין וגאבאפנטין. כאב שכזה יהיה דומה לזרמים חשמליים לאורך העצב, או אם תחושו נמלול. תרופות אלה אינן מרפאות את מקור הכאב, אך חוסמות עצבים פגועים ובכך מובילות לירידה בעוצמת הכאב. 

משחררי שרירים: במצבים בהם יש כאבי גב עם הקרנה לרגליים אשר מובילים להתכווצות שרירים, יש תרופות לשחרור אשר עשויות להפחית את הכאכב, בעיר אלו עם החומרים הפעילים 'טיזנידין' ו'בקלופן'

דרכים נוספות להתמודדות עם כאב גב תחתון המקרין לרגל

כאמור, ישנם מגוון דרכים להקל על כאב גב תחתון שמקרין לרגל. הראשון שבהם הוא תרגילים אשר כוללים פעילות יומיומית כגון שחייה או הליכה קלה – מהלך שכזה עשוי לחזק את שרירי הגב ולהפחית את ההקרנה לרגליים. טיפ נוסף עבור כאב מקרין לרגל, נוגע לשינוי בסגנון החיים, החל מניהול המשקל שלכם, שינוי בסגנון הישיבה או השגת כריות תמיכה אשר עשויה לשפר את התחושה ולמנוע הקרנה נוספת של הכאב לרגליים.

נקודה נוספת שתשפיע על כאב גב תחתון המקרין לרגל ימין או שמאל, היא טיפול פיזיותרפי מודרך על ידי כירופרקטור ותיק ומנוסה, אשר יכול לספק לכם כלים יעילים להתמודד עם המצב ואף להחזיר את הגוף למצב הקודם והטוב שהוא היה בו. כך או כך, ההמלצה החשובה והיעילה ביותר עבור מי שסובל מכאבי גב עם הקרנה לרגליים, היא פעילות גופנית כמו הליכה, שחייה או תרגילי התעמלות – פעולות אלו עשויות לצמצם את הנזק ואף למנוע כאבים בגב שיקרינו לרגליים.

חשוב לדעת כי במקרים חמורים יותר, ייתכן שיהיה צורך בטיפול כירורגי כדי להסיר את גורם הלחץ על העצב הסיאטי.

שאלות ותשובות

כן, בעזרת תרגול פיזי יומיומי, שמירה על משקל תקין ושינויים בסגנון חיים. דברים אלו יכולים לשפר את מצב הגב שלכם, ובכך למנוע את הופעת כאבי הגב התחתון.

כאשר הכאבים נמשכים ומתגברים או אם יש תחושה של חולשה ברגליים, מוטב לפנות לרופא להערכת מצב וקביעת טיפול מתאים.

על פי מחקרים, חמישים אחוזים מכאבי הגב החריפים חולפים תוך כשבועיים ושמונים אחוזים מהם יעברו תוך שישה שבועות. יש לציין כי לא ניתן לצפות מראש את משך הכאב ואת העוצמה שלו. ישנם מקרים של כאב חזק שיחלוף בתוך ימים ספורים, וישנם מקרים של כאב קל או בינוני שיימשך כחודש ומעלה.

בדרך כלל אין צורך בצילום כאשר יש כאב גב חריף. צילום יהיה נחוץ במקרה של כאב המופיע לאחר חבלה, היסטוריה של מחלה קשה, סוכרת, הפרעות בסוגרים, חולשה, כאב במנוחה וכדומה.

טיפול בכאבי גב שמקרינים לרגליים במרכז נייס לכירופרקטיקה

אם אתם סובלים מכאבי גב שמקרינים לרגליים אל תהססו לפנות למרכז נייס לכירופרקטיקה. במרפאה שלנו נוכל לעזור לכם לאבחן במדויק את הסיבה לכאבים ולמצוא את דרכי הטיפול הנכונות והמתאימות במיוחד עבורכם. אנו בעלי ניסיון של יותר מ-30 שנה בתחום ומספקים מענה מקצועי, קשוב, איכותי ומהימן לבעיות גב, טיפול בפריצות דיסק, כאבי כב שמקרינים לרגליים ועוד

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית הינו: 035227270

דילוג לתוכן